ICT Beleidsplan
1. Visie op ICT en leren. Wat willen we bereiken met ICT?
1.1 Uitgangspunten.
1.1.1 Het leren.
In het licht van de explosieve toename van informatie kan het doel van het onderwijs er zeker niet in bestaan bij leerlingen de opname van kant-en-klare kennis en procedures na te streven. We zullen bij kinderen eerder de vaardigheid moeten ontwikkelen tot het vlot verwerven van informatie, om te leren leren en om probleemoplossend te denken. Leren is in deze context dus vooral een (inter)actief en zelfgestuurd proces van kennisverwerving, betekenisgeving en vaardigheidsontwikkeling.
ICT biedt heel wat kansen om zelfstandig informatie te raadplegen. Dit platform biedt ons ook heel wat mogelijkheden om onder andere via communiceren met anderen de informatie te verwerken tot bruikbare bouwstenen voor het oplossen van concrete contextgebonden problemen. Hier kunnen we ICT dus zien als een hefboom om onderwijsdoelstellingen te realiseren.
Het is een uitdaging voor elk schoolteam om de leeromgeving dermate te organiseren dat de leerlingen de nodige vaardigheden ontwikkelen om zelfgestuurd problemen aan te pakken. Het gebruik van ICT is hierbij (onderwijs)ondersteunend. Dat de leerlingen zelfsturend, zij het met de nodige begeleiding, hun leerproces kunnen uittekenen, is een belangrijke meerwaarde van de interactieve multimedia.
Zelfsturing, interactief samenwerken, probleemoplossende vaardigheden ... komen meestal niet spontaan tot ontwikkeling. Ervaring leert ons dat ze moeten worden aangeleerd en geoefend. Dit veronderstelt een geschikte aanpak en een doordachte organisatie van de leeromgeving.
1.1.2 Een krachtige leeromgeving.
Krachtige leeromgevingen worden gekenmerkt door een goed evenwicht tussen enerzijds het creëren van kansen tot zelfstandig exploreren door de leerlingen en anderzijds het bieden van voldoende systematische ondersteuning en begeleiding door de leerkracht.
Bovenstaande visie op leren en de plaats van ICT daarin schept mogelijkheden om een krachtiger leeromgeving te organiseren met behulp van ICT. We denken daarbij enerzijds aan een organisatorische en anderzijds aan een inhoudelijke meerwaarde.
ICT biedt organisatorische faciliteiten die het mogelijk maken om leerlingen op eigen niveau en op eigen tempo aan het werk te zetten. ICT kan dus bijdragen tot het creëren van een leeromgeving die flexibel kan inspelen op leerlingenbehoeften en didactische wensen van leerkrachten. ICT biedt tevens inhoudelijke mogelijkheden om bepaalde leerprocessen op een specifieke manier te benaderen. Bij het organiseren van de onderwijsleersituatie staan leerkrachten dus voor de opdracht om ICT-toepassingen functioneel te integreren zodat via ICT een krachtiger leeromgeving ontstaat voor de leerlingen.
1.2 Praktijkrelevantie.
Het gebruik van ICT op school is dus een maatschappelijke en pedagogisch-didactische vanzelfsprekendheid om de toekomst voor onze kinderen te kunnen funderen. Dit betekent dat wij als school de keuze maken om bij de kinderen inzake ICT een voldoende brede basis na te streven die kennis, vaardigheden en attitudes omvat.
Onder kennis begrijpen we enerzijds een eenduidige begripsvorming en dito gebruik van terminologie. Anderzijds dienen de kinderen, op hun niveau, een zicht te hebben op het belang en de functie en mogelijkheden van ICT in hun dagelijkse leven.
Onder vaardigheden begrijpen we vooral de technische basisvaardigheden die kinderen nodig hebben om ICT als leermiddel te hanteren.
Goed ICT-gebruik veronderstelt niet alleen elementaire kennis en vaardigheden. Het is belangrijk dat de gebruiker zich een aantal houdingen heeft eigen gemaakt. We vinden het daarom essentieel dat kinderen primo een open maar kritische houding ontwikkelen tegenover ICT-gebruik en toepassingen, secundo op een respectvolle wijze omgaan met de materialen.
In de basisschool dienen we de leerlingen te plaatsen voor totaaltaken waarbij ICT als leermiddel kan worden gehanteerd. Op deze manier zullen een aantal ICT-vaardigheden spontaan geactiveerd of het gebrek eraan ervaren worden. Indien leerlingen een noodzaak aan bepaalde vaardigheden ervaren dan kunnen korte instructie- en/of oefenmomenten ingelast worden om deze leerlingen te ondersteunen in hun ICT-behoeften.
Deze keuze betekent dat wij binnen elke leerlingengroep het functioneel gebruik van ICT-toepassingen met een pedagogisch-didactische inslag nastreven, zonder expliciet een specifieke ICT-leergang in te bouwen. Deze pedagogisch-didactische ICT-toepassingen hebben binnen onze visie steeds een onderwijsondersteunende rol bij het leerproces. De leerkracht blijft hierbij de spilfiguur. De leerkrachtenrol zal wijzigen naargelang het gebruik van ICT als informatiebron, als middel tot taakuitvoering en als communicatiekanaal.
1.3 Consequenties voor de school.
Vanuit het toenemende maatschappelijke belang van ICT en onze visie op leren en onderwijzen binnen een krachtige leeromgeving wordt de school voor een belangrijke ICT-opdracht geplaatst. Door het steeds belangrijker aandeel van ICT in de leefwereld van kinderen en in het kader van het bieden van gelijke kansen aan kinderen dient de school het als één van haar kerntaken te beschouwen om alle leerlingen de nodige ICT-competenties bij te brengen, rekening houdend met de diversiteit van de populatie. Zo krijgen alle kinderen toegang tot de technologie en de informatie.
Dit betekent dat wij onze school als organisatie durven te bevragen en te herdenken. Belangrijke reflecties betreffen de groeperingsvormen van kinderen en de aanwending van de middelen. De keuzes die de school maakt zijn een teamaangelegenheid.
2. In kaart brengen van de feitelijke/huidige situatie. Wat is de huidige situatie?
2.1 Multimedia.
WAT WAAR digitaal fototoestel 3de leerjaar A digitaal fototoestel 5de leerjaar video en tv 1ste leerjaar A
leraarskamer Schoolwegoverheadprojector leraarskamer Passionistenstraat
leraarskamer Schoolwegstereoradiorecorder met CD in iedere klas 2.2 Computerhardware.
PC 03
6DE LEERJAAR
BESTURING: WINDOWS XP
PRINTER: HP 3420
AANKOOPDATUM: 10/01/2003zw = hp c872a
kl = 28PC 06
5DE LEERJAAR
BESTURING: WINDOWS XP
PRINTER: HP 3420
AANKOOPDATUM: 10/01/2003zw = hp c872a
kl = 28PC 17
4DE LEERJAAR
BESTURING: WINDOWS XP
PRINTER: HP 3420
AANKOOPDATUM: 10/01/2003zw = hp c872a
kl = 28PC 32
1STE KLEUTERKLAS
BESTURING: WINDOWS XP
PRINTER: HP 3420
AANKOOPDATUM: 10/01/2003zw = hp c872a
kl = 28
SCHOOL
NETWERKKAARTEN, HUB, KABELS, WIRELESS ACCESSPOINT
AANKOOPDATUM: 10/01/2003PC 36 3DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS XP
PRINTER: HP815C
AANKOOPDATUM: 09/06/2006
GARANTIE: 2 JAARPC 37 2DE LEERJAAR A BESTURING: WINDOWS XP
PRINTER: HP815C
AANKOOPDATUM: 19/01/2007
GARANTIE: 2 JAARPC 39 2DE KLEUTERKLAS BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER: HP845C
AANKOOPDATUM: 19/10/2007
GARANTIE: 2 JAARzw = hp c6615d
kl = hp c6625aPC 40 6DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER: GEEN
AANKOOPDATUM: 19/10/2007
GARANTIE: 2 JAARPC 41 BUREEL BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER: GEEN
AANKOOPDATUM: 19/10/2007
GARANTIE: 2 JAARPC 42 6DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER: GEEN
AANKOOPDATUM: 11/04/2008
GARANTIE: 2 JAARPC 43 1STE KLEUTERKLAS BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER: GEEN
AANKOOPDATUM: 11/04/2008
GARANTIE: 2 JAARPC 44 BUREEL BESTURING: WINDOWS 7
PRINTER: GEEN
AANKOOPDATUM: 14/10/2011
GARANTIE: 2 JAARPC 45 6 DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS 8
PRINTER: GEEN
AANKOOPDATUM: 22/02/2013
GARANTIE: 2 JAARLT01 1STE LEERJAAR BESTURING/ WINDOWS XP
PRINTER: VIA NETWERK
AANKOOPDATUM: 05/01/2004LT04 6DE LEERJAAR BESTURING/ WINDOWS XP
PRINTER: VIA NETWERK
AANKOOPDATUM: 09/09/2005
GARANTIE: 2 JAARLT05 4DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS XP
PRINTER: GEEN
AANKOOPDATUM: 09/06/2006
GARANTIE: 5 JAARLT07 PEUTERKLAS BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER: HP
AANKOOPDATUM: 21/12/2007
GARANTIE: 2 JAARLT08 5DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER:
AANKOOPDATUM: 11/04/2008
GARANTIE: 2 JAARLT09 3DE KLEUTERKLAS BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER
AANKOOPDATUM: 09/01/2009
GARANTIELT10 1STE LEERJAAR B BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER
AANKOOPDATUM: 09/01/2009
GARANTIELT11 2DE LEERJAAR B BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER
AANKOOPDATUM: 09/01/2009
GARANTIELT12 ZEDENLEER BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER
AANKOOPDATUM: 25/05/2009
GARANTIELT13 3DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER
AANKOOPDATUM: 09/01/2009
GARANTIELT14 ZORGKLAS BESTURING: WINDOWS VISTA
PRINTER
AANKOOPDATUM: 25/05/2009
GARANTIELT15 2DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS 7
PRINTER VIA NETWERK
AANKOOPDATUM: 20/11/2009
GARANTIELT16 3DE LEERJAAR B BESTURING: WINDOWS 7
PRINTER VIA NETWERK
AANKOOPDATUM: 20/11/2009
GARANTIELT17 4 DE LEERJAAR B BESTURING: WINDOWS 7
PRINTER VIA NETWERK
AANKOOPDATUM: 20/11/2009
GARANTIELT18 1 STE LEERJAAR A BESTURING: WINDOWS 7
PRINTER VIA NETWERK
AANKOOPDATUM: 10/12/2010
GARANTIE: 2 jaarLT19 1 STE LEERJAAR A BESTURING: WINDOWS 7
PRINTER VIA NETWERK
AANKOOPDATUM: 10/12/2010
GARANTIE: 2 jaarLT20 2 DE KLEUTERKLAS BESTURING: WINDOWS 7
PRINTER VIA NETWERK
AANKOOPDATUM: 14/10/2011
GARANTIE: 2 jaarLT21 2 DE LEERJAAR A BESTURING: WINDOWS 7
PRINTER VIA NETWERK
AANKOOPDATUM: 14/10/2011
GARANTIE: 2 jaarLT22 4 DE LEERJAAR A BESTURING: WINDOWS 7
PRINTER VIA NETWERK
AANKOOPDATUM: 14/10/2011
GARANTIE: 2 jaarLT23 1 STE LEERJAAR A BESTURING: WINDOWS 7
PRINTER
AANKOOPDATUM: 29/08/2012
GARANTIE: 2 jaarLT24 5 DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS 8
PRINTER
AANKOOPDATUM: 22/02/2013
GARANTIE: 2 jaarLT25 4 DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS 8
PRINTER
AANKOOPDATUM: 22/02/2013
GARANTIE: 2 jaarLT26 3 DE LEERJAAR BESTURING: WINDOWS 8
PRINTER
AANKOOPDATUM: 22/02/2013
GARANTIE: 2 jaarLT27 1 STE KLEUTER B BESTURING: WINDOWS 8
PRINTER
AANKOOPDATUM: 22/02/2013
GARANTIE: 2 jaarSCHOOL GELUIDSVERSTERKER RUNNER 102
AANKOOPDATUM: 22/01/2013
GARANTIE: 2 JAARSCHOOL GELUIDSVERSTERKER MPA-100
AANKOOPDATUM: 17/05/2006
GARANTIE: 2 JAARSCHOOL PROJECTOR SONY VPL-EX1
AANKOOPDATUM: 27/02/2004SCHOOL (SCHOOLWEG) DVD-SPELER SONY DVP-NS330 B
AANKOOPDATUM: 27/02/2004SCHOOL (PASSIONISTENSTRAAT) DVD-SPELER SONY DVP-NS330 B
AANKOOPDATUM: 27/02/2004OPVANG DVD-SPELER GRUNDIG
AANKOOPDATUM: 07/09/2005
GARANTIE: 1 JAARPEUTERKLAS CD-SPELER PHILIPS
AANKOOPDATUM 15/11/2007
GARANTIE 2 JAAR3DE KLEUTERKLAS CD-SPELER PHILIPS
AANKOOPDATUM 15/11/2007
GARANTIE 2 JAAR5DE LEERJAAR CD-SPELER PHILIPS
AANKOOPDATUM 15/11/2007
GARANTIE 2 JAAR2.3 Computersoftware.
KLAS WAT VOOR 1ste kleuterklas Klikkerdeklik 2
Robbie konijn dreumes 4.02de kleuterklas Robbie konijn peuter 4.0
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet: junior
Maya de bij: Het geheime verj. feest.
Musti en de verkeerslichten.
Musti in de dierentuin.
Sprookjes om middernacht.
De Multimediale school: ruimtelijke vaardigheden.
De Multimediale school: classificeren, grootte en vergelijken.
Disney's Winnie de Poeh peuter.
Disney's Winnie de Poeh kleuter.
Klikkerdeklik in de spelletjesboom.
Musti en de computer.
Een vriendinnetje voor Musti.
De nieuwe wereld.
Speurtocht in Heksenstad.
3de kleuterklas | Studio 5 Pikazo Circus Musti in de dierentuin. Musti en de verkeerslichten. Oscar de ballonvaarder ontdekt de boerderij. Oscar de ballonvaarder en de geheimen van het bos. |
|
A-klas | Spits met bits 1 Spits met bits 2 Spits met bits Tafels Quibis Best leuk zo'n breuk 1 |
|
1ste leerjaar A | Basisbits 3.0 A Robbie konijn 1ste 4.0 Robbie konijn 1ste en 2de leerjaar. Robbie konijn stap voor stap lezen. Leer meer lezen 1ste leerjaar. Stap voor stap leren lezen. Spelen met 1 - 2 - 3. 102 activiteiten. Edupakket junior 1 Huisje, boompje, beestje deel 1. Huisje, boompje, beestje deel 2. Rekenrom 1 Rekenrom 2 Wickie de Viking: de dapperh. |
|
Leesoefeningen incl. flitswoorden. Tellen en getallen (tot 20). Klokkijken. Woordjes spellen. Zelfstandig lezen deel 1. Zelfstandig lezen deel 2. De nieuwe wereld. Edupakket junior 1. Weet jij alles over dieren? Prefix. Studio 5. Oscar ontdekt de boerderij. Oskar duikt onder water. Oskar ontdekt de bergen. Oskar en de geheimen van het bos. Oskar in de vrije natuur. Pingu 2. Pret op de zuidpool. Kijk op kunst. Veilig thuis. Veilig buitenhuis. Huisje, boompje, beestje deel 2. |
||
2de leerjaar | Basisbits 3.0 A Taaljournaal 2de De nieuwe wereld. Huisje, boompje, beestje deel 1 Huisje, boompje, beestje deel 2. Het levende kleurboek. Redcat: De woeste woordenbrij. Vos en haas 2. |
|
3de leerjaar | Basisbits 3.0 B Spits met bits Tafels Spits met bits Superbits Best leuk zo'n breuk 1 Orthograf Robbie konijn rekenen 7-10 jaar. Ik houd van rekenen. Ik houd van taal. 103 uitdagingen 8-11 jaar. DE NATUUR VOOR KIDS. DE AARDE VOOR KIDS. BREINBITS 3DE LEERJAAR REKENEN. EDUROM REKENRAADSELS. SPITS MET BITS + EN - TOT 1000. EDUROM KLOKKIJKEN. SPEURTOCHT IN HEKSENSTAD. EDUROM MATEN EN GEWICHTEN. EDUROM TAALTRAINER. EDUROM WERKWOORDENTRAINER. |
|
4de leerjaar | Basisbits 3.0 B Edison Anato Mania Edison Arto Mania Edison Bio Mania Edison Geo Mania Timmy's Talenwereld Arthur en de geest van het museum - PC17. Arthur en het spookschip - PC 17. EDUROM REKENRAADSELS - PC 13 EDUROM BEGRIJPEND LEZEN - PC 13 FORESTIA - PC 13 BIJBELSE ENCYCLOPEDIE - PC 13 HET DIERENRIJK INTERACTIEF - PC 14 DE MENS INTERACTIEF - PC 14 DIGIKIDZ TAAL SPELLINGROM GROEP 5/6 - PC 17 DIGIKIDZ REKENEN TAFELROM GROEP 5/6 - PC 17 |
|
5de leerjaar | Basisbits 3.0 C Junior interactif. Metri-Logica. Decima. Bonjour les enfants. Het lichaam. Fysico mania. Kijk, zo werkt het. De natuur (alles over dieren en planten). Decima. Taaljournaal taal 5de leerjaar Taaljournaal spelling 5de leerjaar Pluspunt 5 Uitdagingen. Fun & Facts. Reken Rom 3 Edurom Taal Werkwoordspelling 10+ jaar. Edurom Taal Begrijpend lezen. Edurom geschiedenis basisvorming. Edurom Rekenen Rekentrainer 10+ |
|
6de leerjaar | Basisbits 3.0 C Pluspunt 6 Spelwegtrainer. Dierenrijk Interactief - PC 04. Het heelal Interactief - PC 08. De Techniek Interactief - PC 08. Edupakket 2000 deel 1 VOCAPURES JUNIOR - PC 08 DAINAMIC TRAFFIC - PC 08 DE NEDERLANDSE TAAL SPELLING DEEL 5 - PC 08 KIDS WEB INTERNET - PC 08 DE NEDERLANDSE TAAL SPELLING WERKWOORDEN DEEL 4 - PC 08 ONTDEK JE EIGEN LICHAAM. - PC 16 PLATO FUN & FACTS - PC 16 DE 20STE EEUW - PC 04 VOGELS IN PARKEN EN TUINEN - PC 04 EDISON GEOMANIA - PC 04 TOPOGRAFIE DE WERELD - PC 04 SPEEDI - PC 04 NERO SPACE TRIP FRANS 2002 BREINBITS 6DE LEERJAAR TAAL DE EURO HET LAND VAN CALCIMUS 2 ENCARTA 2001 VAN DAELE BCD-ROM JUNIOR BREINBITS 6DE LEERJAAR REKENEN |
2.4 Aanwending van ICT in de klas en lessen.
Hulp bij hoekenwerk in de klas.
Aanpassen van de rapporten bij het begin van ieder schooljaar.
Bestellen van software voor de klassen.
De website van onze school aanpassen met nieuwe foto's en teksten.
De computers en het netwerk aanpassen.
Leerkrachten en leerlingen leren werken met Basisbits 3.0 A, B en C.
...
2.5 Expertise bij de teamleden en eventueel externen die nauw betrokken zijn bij de school.
Doorsturen via e-mail van de resultaten van testen naar het CLB in Oudenaarde.
Hulp bieden aan leerkrachten bij computerproblemen.
Bepalen en doorsturen van foto's van onze school voor het infokrantje van Kruishoutem.
...
2.6 Samenwerking.
3. Wenselijke situatie. Waar willen we komen?
In deze derde fase wordt vanuit de huidige situatie de wenselijke situatie in kaart gebracht.
Hierbij gaat het om het maken van concrete keuzes op het gebied van multimedia, computerhardware, computersoftware, aanwending ICT in de praktijk en competentieverhoging, het beheer van het computerpark e.d.
De school omschrijft ook de concrete doelen die ze wenst te bereiken. Een belangrijke vraag hierbij luidt: ‘In welke mate wordt ICT didactisch gebruikt door de leraar in de klas en draagt ICT bij tot de realisatie van leerplandoelstellingen, leergebiedgebonden en leergebiedoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen?’
Fasering door het opdelen van de doelen in deeldoelen gespreid over verschillende jaren kan voorkomen dat er heel enthousiast gestart wordt, maar dat na verloop van tijd de complexiteit of de onervarenheid tot frustratie leidt.
4. Invoeringsplannen en tijdschema's. Welke planning maken we op?
In dit deeltje worden de concrete stappen die de school onderneemt om ICT in te voeren, uitgezet in een tijdspad. Houd rekening met het feit dat sommige stappen pas kunnen worden gerealiseerd als aan andere voorwaarden voldaan werd: een zwaar programma kan slechts draaien op een geschikte computer, een netwerk moet onderhouden worden door iemand met de nodige kennis … Ook de budgettaire ruimte die de school toegemeten krijgt, speelt hierbij een rol.
Sommige initiatieven worden op langere termijn gepland, andere op kortere termijn maar die dienen dan wel concreter uitgeschreven te worden. De school voorziet in haar planning ook een periodieke evaluatie.
5. Nascholing en ondersteuning. Hoe bewaken we en optimaliseren we onze professionaliteit?
In het tijdspad worden ook de kansen, mogelijkheden en concrete stappen over het volgen van nascholing, coaching (door bv. de ICT-coördinator) geregistreerd.
Hier wordt opgenomen op welke instanties de school een beroep doet voor technische, inhoudelijke en onderwijskundige ondersteuning en op welke manier zij daar gebruik van maakt.
Dit deeltje zal integraal overgenomen worden in het nascholingsplan van de school.
6. Monitoring van het beleid. Hoe organiseren wij de monitoring van het ICT-beleid?
Monitoring vraagt geen specifieke ICT-activiteiten, maar is een manier van werken die bij alle beleidsoperaties van toepassing is.
Hier concretiseert de school op welke manier zij haar beleidsplan volgt en eventueel zal bijstellen.
Denk o.a. aan:
- plaatsen van ICT op de agenda van de personeelsvergadering;
- overleg tussen ICT-coördinator, directie, ICT-werkgroep, teamleden, externe deskundigen …;
- het bijhouden van een ICT-logboek (inventarisatie van wat men heeft en wat men doet);
- terugkoppeling naar de klaspraktijk;
- afstemmen van de theorie op de klaspraktijk;
- verliezen we onze visie niet uit het oog;
- …
7. Ingebruikneming. Hoe realiseren we onze ICT-plannen?
De plannen worden gerealiseerd. De gebruikers (leerkrachten) brengen (tussentijds) verslag uit bij de ICT-werkgroep, ICT-coördinator, op de personeelsvergadering …
8. Evaluatie. Hoe evalueren we het gevoerde beleid?
De invoering van ICT wordt onderworpen aan een periodieke beoordeling van de resultaten.
Op basis hiervan kan de school de acties bijsturen en een nieuw beleidsplan voor de komende schooljaren opstellen.
9. ICT-eindtermen en ICT-competenties
9.1. De ICT-eindtermen voor de basisschool:
Bespreking van deze eindtermen op PV 10/2008 |
9.2. De ICT-competenties voor de basisschool:
ICT-competentie | Eindterm | Integratieniveau | |
co1 | De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. |
ET1 | IN1 |
co2 | De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. |
ET2 | IN1 |
co3 | De leerlingen kunnen ICT gebruiken om hun eigen ideeën creatief vorm te geven. |
ET5 | IN2 |
co4 | De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. |
ET7 | IN2 |
co5 | De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. | ET3 | IN3 |
co6 | De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersreunde leeromgeving. | ET4 | IN3 |
co7 | De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde informatie opzoeken. | ET6 | IN3 |
co8 | De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde informatie verwerken. | ET6 | IN3 |
co9 | De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde informatie bewaren. |
ET6 | IN3 |
co10 | De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige en verantwoorde manier te communiceren. |
ET8 | IN3 |
co11 | De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een doelmatige manier te communiceren. | ET8 | IN3 |
Bespreking van deze competenties op PV 11/2008
Eindtermen 1 (co1) en 2 (co2) zijn attitudes. Doelen om deze eindtermen na te streven kun je in de leerlijnen terugvinden met een *.
9.2.1 Ict-competentie 3
Ict-competentie 3 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën vorm te geven. |
ET | kleuters | lagereschoolkinderen | ||||||
1e fase | 2e fase | 6j | 7j | 8j | 9j | 10j | 11j | ||
Plannen | |||||||||
* De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken bij het creatief vormgeven van hun ideeën. |
ET1 | x | x | x | x | x | x | x | |
De leerlingen kunnen bepalen welke vorm (beeld, tekst, geluid) relevant is om ideeën creatief vorm te geven. |
ET5 | x | x | x | |||||
De leerlingen kunnen hulpmiddelen kiezen die geschikt zijn om hun ideeën creatief vorm te geven. |
ET5 | x | x | x | |||||
De leerlingen kunnen bepalen hoe ze beeld, woord of geluid gaan gebruiken om hun ideeën creatief vorm te geven. |
ET5 | x | x | x | |||||
Uitvoeren | |||||||||
De leerlingen kunnen voor hen geschikte beeld-, geluid-, tekst- en tekenprogramma's gebruiken. |
ET5 | x | x | x | x | x | |||
De leerlingen kunnen voor hen geschikte presentatieprogramma's gebruiken. |
ET5 | x | x | x | |||||
De leerlingen kunnen oorspronkelijke materialen bewerken en/of verwerken in functie van hun doelen en ideeën. |
ET5 | x | x | ||||||
De leerlingen kunnen zelf materialen ontwerpen om hun ideeën vorm te geven. |
ET5 | x | x | ||||||
Controleren | |||||||||
De leerlingen kunnen in functie van de gegeven opdracht en de doelgroep de opdracht controleren en indien nodig bijsturen. |
ET5 | x | x | x | |||||
Reflecteren | |||||||||
De leerlingen kunnen reflecteren op de meerwaarde van het gebruik van ICT bij het creatief vormgeven van hun ideeën. |
x | x | x | x |
Bespreking van deze competentie op PV 12/2008
9.2.2 Ict-competentie 4
Ict-competentie 4 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. |
ET | kleuters | lagereschoolkinderen | ||||||
1e fase | 2e fase | 6j | 7j | 8j | 9j | 10j | 11j | ||
Plannen | |||||||||
* De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken bij het voorstellen van digitale informatie aan anderen. |
ET1 | x | x | x | x | ||||
De leerlingen kennen verschillende manieren om digitale informatie met behulp van ICT voor te stellen. |
ET7 | x | x | x | |||||
De leerlingen kunnen die hulpmiddelen kiezen die geschikt zijn om hun informatie digitaal voor te stellen. |
ET7 | x | x | ||||||
De leerlingen kunnen de randvoorwaarden voor hun voorstelling bepalen: technisch (hardware en software) en organisatorisch (planning en taakverdeling, hoe ver zitten de toehoorders van mij af, wat kunnen ze zien/ horen vanuit die positie ...). |
ET7 | x | x | ||||||
Uitvoeren | |||||||||
De leerlingen kunnen op hun niveau gebruikmaken van ICT bij het voorstellen van digitale informatie aan anderen. |
ET7 | x | x | x | x | ||||
De leerlingen kunnen tekst en/of beeld en/of geluid integreren (combineren) bij het voorstellen. |
ET7 | x | |||||||
Controleren | |||||||||
De leerlingen kunnen hun voorstelling controleren en indien nodig aanpassen. |
ET7 | x | x | x | x | ||||
Reflecteren | |||||||||
De leerlingen kunnen reflecteren op de voorbereiding en uitvoering van hun voorstelling en indien nodig hun werkwijze in de toekomst aanpassen. |
ET7 | x | x | x | x |
Bespreking van deze competentie op PV 01/2009
9.2.3 Ict-competentie 5
Ict-competentie 5 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. |
ET | kleuters | lagereschoolkinderen | ||||||
1e fase | 2e fase | 6j | 7j | 8j | 9j | 10j | 11j | ||
Plannen | |||||||||
* De leerlingen zijn bereid voor hen bestemde programma's te gebruiken voor het inoefenen van de leerinhoud. |
ET1 | x | x | x | x | x | x | ||
De leerlingen kunnen programma's en/of hulpmiddelen kiezen in functie van het inoefenen van verwerkte leerinhouden. |
ET3 | x | x | x | x | ||||
Uitvoeren | |||||||||
De leerlingen kunnen eenvoudige, ingebouwde procedures in programma's begrijpen en deze correct uitvoeren. |
ET3 | x | x | x | x | x | x | ||
De leerlingen kunnen oefenen met voor hen vertrouwde programma's. |
ET3 | x | x | x | x | x | x | ||
Controleren | |||||||||
De leerlingen kunnen aan de hand van een vooropgestelde norm nagaan of de leerinhoud voldoende is ingeoefend met behulp van een: - ingebouwde correctiesleutel; - ingebouwde toets; - streefscore; - ... |
ET3 | x | x | x | x | x | |||
Reflecteren | |||||||||
De leerlingen kunnen reflecteren op de meerwaarde van ICT bij het inoefenen van de leerinhoud en kunnen hun gedrag in functie hiervan aanpassen in de toekomst. |
ET3 | x | x | x | x |
Bespreking van deze competentie op PV 01/2010.
De leerkrachten vullen de competentie aan tegen de volgende vergadering.
9.2.4 Ict-competentie 6
Ict-competentie 6 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een ICT ondersteunde leeromgeving. |
ET | kleuters | lagereschoolkinderen | ||||||
1e fase | 2e fase | 6j | 7j | 8j | 9j | 10j | 11j | ||
Plannen | |||||||||
* De leerlingen zijn bereid voor hen bestemde programma's te gebruiken bij het verwerven en verwerken van nieuwe leerinhouden. |
ET1 | x | x | x | x | x | x | x | |
De leerlingen kunnen programma's en/of hulpmiddelen kiezen in functie van de te verwerven en verwerken leerinhouden. |
ET4 | x | x | x | x | x | |||
Uitvoeren | |||||||||
De leerlingen kunnen eenvoudige, ingebouwde procedures in programma's begrijpen en deze correct uitvoeren. |
ET4 | x | x | x | x | x | x | x | |
De leerlingen kunnen zelfstandig leren met voor hen vertrouwde programma's. |
ET4 | x | x | x | x | x | x | ||
Controleren | |||||||||
De leerlingen kunnen aan de hand van een vooropgestelde norm nagaan of de nieuwe leerinhoud voldoende is verworven en verwerkt met behulp van een: - ingebouwde correctiesleutel - ingebouwde toets - streefscore - ... |
ET4 | x | x | x | x | x | |||
De leerlingen kunnen hun leerproces bijsturen wanneer ze bij het zelfstandig leren niet het gewenste resultaat bereiken. |
ET4 | ||||||||
Reflecteren | |||||||||
De leerlingen kunnen reflecteren op de meerwaarde van ICT bij het verwerven en verwerken van nieuwe leerinhouden en kunnen hun gedrag in functie hiervan aanpassen in de toekomst. |
ET4 | x | x | x | x |
Bespreking van deze competentie op PV 03/2010.
De leerkrachten vullen de competentie aan tegen de volgende vergadering.
9.2.5 Ict-competentie 7
Ict-competentie 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde informatie opzoeken. |
ET | kleuters | lagereschoolkinderen | ||||||
1e fase | 2e fase | 6j | 7j | 8j | 9j | 10j | 11j | ||
Plannen | |||||||||
* De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken om informatie op te zoeken. |
ET1 | x | x | x | |||||
De leerlingen weten dat veel informatie digitaal beschikbaar is. |
ET6 | x | x | x | |||||
De leerlingen kunnen beslissen of ze ICT gebruiken bij hun zoekactie. |
x | x | |||||||
De leerlingen kunnen een informatievraag vertalen in één of meer trefwoorden. |
|||||||||
De leerlingen kunnen een informatievraag vertalen door gebruik te maken van logische operatoren. |
x | ||||||||
De leerlingen kunnen verwoorden in welke digitale vorm (tekst, beeld, geluid,...) ze het resultaat van hun zoekactie verwachten. |
x | x | |||||||
De leerlingen kunnen de digitale informatiebron kiezen die het meest geschikt is om hun informatie vraag te beantwoorden als een aantal mogelijke informatiebronnen aangeboden zijn. |
x | x | |||||||
De leerlingen kunnen de digitale informatiebron kiezen die het meest geschikt is om hun informatie vraag te beantwoorden als ze zelfstandig een keuze moeten maken uit beschikbare digitale informatiebronnen. |
|||||||||
Uitvoeren | |||||||||
* De leerlingen maken verantwoord en doelbewust gebruik van elektronische informatiebronnen. |
x | x | x | ||||||
De leerlingen kunnen zoekacties uitvoeren met behulp van een digitale bron als de digitale bron informatie bevat over één of een beperkt aantal gelijkaardige onderwerpen. |
x | x | |||||||
De leerlingen kunnen zoekacties uitvoeren met behulp van een digitale bron als de digitale bron informatie bevat over diverse onderwerpen. |
|||||||||
De leerlingen kunnen zoekacties uitvoeren met behulp van één digitale bron. |
x | x | |||||||
De leerlingen kunnen zoekacties uitvoeren met behulp van verschillende digitale bronnen. |
|||||||||
De leerlingen kunnen zoekacties uitvoeren door middel van eenvoudige procedures en de ingebouwde zoekfunctie van de digitale bron volgen. |
x | ||||||||
De leerlingen kunnen zoekacties uitvoeren door middel van eenvoudige procedures en een aangepaste zoekrobot gebruiken. |
x | ||||||||
* De leerlingen tonen volharding bij het opzoeken van digitale informatie. |
x | x | x | ||||||
* De leerlingen streven naar orde, nauwkeurigheid en systematiek bij het zoeken van informatie. |
x | x | |||||||
De leerlingen kunnen de digitale informatie die voldoet aan hun informatie vraag selecteren. |
x | ||||||||
Controleren | |||||||||
De leerlingen kunnen nagaan of de geselecteerde digitale informatie voldoet aan hun informatievraag en indien nodig hun zoekproces bijsturen. |
x | x | |||||||
* De leerlingen nemen een kritische houding aan tegenover de geselecteerde informatie. |
x |
Reflecteren | |||||||||
De leerlingen kunnen reflecteren op hun digitaal zoekproces naar informatie en indien nodig hun werkwijze in de toekomst aanpassen. |
x | x |
Bespreking van deze competentie op PV .......
De leerkrachten vullen de competentie aan tegen de volgende vergadering.
9.2.6 Ict-competentie 8
Ict-competentie 8 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde informatie verwerken. |
ET | kleuters | lagereschoolkinderen | ||||||
1e fase | 2e fase | 6j | 7j | 8j | 9j | 10j | 11j | ||
Plannen | |||||||||
* De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken bij het verwerken van informatie. |
ET1 | x | x | x | x | x | |||
De leerlingen kunnen verwoorden hoe ze de geselecteerde digitale informatie zullen verwerken in functie van het gestelde doel. |
ET6 | x | x | ||||||
Uitvoeren | |||||||||
De leerlingen kunnen de geselecteerde digitale informatie overbrengen naar een andere digitale omgeving. |
ET6 | x | x | ||||||
De leerlingen kunnen de overgebrachte digitale informatie ongewijzigd gebruiken voor het bestemde doel. |
ET6 | x | x | x | x | x | |||
De leerlingen kunnen de overgebrachte digitale informatie ordenen en bewerken in functie van het doel: - volgens opgelegde criteria - volgens eigen criteria |
ET6 | x | x | x | x | ||||
De leerlingen kunnen de overgebrachte digitale informatie integreren in een document. |
ET6 | x | x | x | |||||
De leerlingen kunnen niet-digitale informatie omzetten in digitale informatie. |
ET6 | x | |||||||
* De leerlingen hebben de gewoonte de bron te vermelden die ze gehanteerd hebben. |
ET2 | x | |||||||
* De leerlingen streven naar orde, nauwkeurigheid en systematiek bij het verwerken van informatie. |
ET2 | x | x | x | x | ||||
Controleren | |||||||||
De leerlingen kunnen nagaan of het resultaat van hun verwerking voldoet aan het doel en indien nodig bijsturen. |
ET6 | x | x | x |
Reflecteren | |||||||||
De leerlingen kunnen reflecteren op de kwaliteit van hun verwerking en indien nodig hun werkwijze in de toekomst aanpassen. |
ET6 | x | x | x |
Bespreking van deze competentie op PV 29/11/2010
De leerkrachten vullen de competentie aan tegen de volgende vergadering.
9.2.7 Ict-competentie 9
Ict-competentie 9 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde informatie bewaren. |
ET | kleuters | lagereschoolkinderen | ||||||
1e fase | 2e fase | 6j | 7j | 8j | 9j | 10j | 11j | ||
Plannen | |||||||||
* De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken bij het bewaren van informatie. |
ET1 | x | x | ||||||
De leerlingen kennen verschillende mogelijkheden voor het bewaren van digitale informatie. |
ET6 | x | x | ||||||
De leerlingen kunnen bepalen of het zinvol is om digitale informatie te bewaren. |
ET6 | x | x | x | |||||
De leerlingen kunnen beslissen op welke manier zij de gevonden digitale informatie zullen bewaren. |
ET6 | x | x | ||||||
Uitvoeren | |||||||||
De leerlingen kunnen verzamelde informatie digitaal opslaan. |
ET6 | x | x | x | |||||
De leerlingen kunnen een systeem op hun niveau beheren om informatie digitaal te bewaren. |
ET6 | x | x | ||||||
*De leerlingen streven naar orde, nauwkeurigheid en systematiek bij het bewaren van informatie. |
ET2 | x | x | x | |||||
Controleren | |||||||||
De leerlingen kunnen nagaan of de informatie digitaal is bewaard en indien nodig herbeginnen. |
ET6 | x | x | x | |||||
De leerlingen kunnen de opgeslagen informatie terugvinden. |
ET6 | x | x | x |
Reflecteren | |||||||||
De leerlingen kunnen reflecteren op hun handelwijze bij het opslaan van digitale informatie en indien nodig hun werkwijze in de toekomst aanpassen. |
ET6 | x | x |
Bespreking van deze competentie op PV 29/11/2010
De leerkrachten vullen de competentie aan tegen de volgende vergadering.
9.2.8 Ict-competentie 10
ICT-competentie 10
De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op |
ET | kleuters | lagereschoolkinderen | ||||||
1e fase | 2e fase | 6j | 7j | 8j | 9j | 10j | 11j | ||
Plannen | |||||||||
*De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken om op een veilige en verantwoorde manier te communiceren. |
x | ||||||||
De leerlingen kunnen het meest geschikte communicatiekanaal kiezen. |
x | ||||||||
De leerlingen het meest geschikte communicatiekanaal kiezen rekening houdend met de kostprijs van de communicatie. |
|||||||||
De leerlingen weten dat iemand zich via elektronische communicatiekanalen anders kan voordoen dan dat hij/zij in werkelijkheid is. |
x | ||||||||
* De leerlingen zijn waakzaam bij het doorspelen van hun persoonlijke gegevens. |
x | ||||||||
Uitvoeren | |||||||||
* De leerlingen respecteren de elementaire regels en omgangsvormen bij het elektronisch communiceren. |
x | ||||||||
* De leerlingen respecteren de privacy van anderen. | x | ||||||||
* De leerlingen zien in dat ICT niet mag gebruikt worden om anderen lastig te vallen of te pesten en passen dit toe. |
x | ||||||||
Controleren | |||||||||
* De leerlingen gaan niet in op dubieuze berichten of verzoeken met een onduidelijke herkomst. |
|||||||||
* De leerlingen verwittigen een bekende volwassene in geval van ongewenste boodschappen. |
Reflecteren | |||||||||
De leerlingen kunnen kritisch reflecteren op de kwaliteit van hun communicatie en zo nodig hun werkwijze in de toekomst bijsturen. |
|||||||||
* De leerlingen zijn kritisch ingesteld t.o.v. bepaalde aan hen gerichte elektronische boodschappen. |
Bespreking van deze competentie op PV 03/03/2011
De leerkrachten vullen de competentie aan tegen de volgende vergadering.
9.2.9 Ict-competentie 11
ICT-competentie 11
De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een |
ET | kleuters | lagereschoolkinderen | ||||||
1e fase | 2e fase | 6j | 7j | 8j | 9j | 10j | 11j | ||
Plannen | |||||||||
* De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken om op een doelmatige manier te communiceren. |
|||||||||
De leerlingen weten dat er diverse soorten elekrtonische communicatiekanalen bestaan. |
|||||||||
De leerlingen kunnen diverse elektronische communicatiekanalen benoemen. |
|||||||||
De leerlingen kunnen eenvoudige kenmerken van | |||||||||
Uitvoeren | |||||||||
Controleren | |||||||||
Reflecteren | |||||||||
Bespreking van deze competentie op PV 03/03/2011
De leerkrachten vullen de competentie aan tegen de volgende vergadering.
10. Invoeren van smarties op de website van OVSG